Geen magische pakketten

“Maak één of meer pakketten, beschrijf voor welke problemen dit een oplossing is, en bied het aan de personen aan die met dit probleem rondlopen.” Dat is in een notendop de opdracht van de meeste businesscoaches. Zo bouw je je praktijk op en breid je ‘m steeds verder uit.
Ik zal er maar meteen helder over zijn: ik kan het niet, van die beloftes op papier zetten dat je met mijn traject dé oplossing hebt voor jouw probleem.
Gelukkig ben ik niet de enige die er zo in zit. In een vakblad voor therapeuten en coaches las ik het verhaal van een coach die er zelf ook in getuind was. Ze had een pakket gekocht met mooie resultaten als belofte: minder chronische pijnklachten in combinatie met de aanpak van haar mentale valkuilen. Helaas: het beloofde resultaat werd niet bereikt. Het pakket werkte niet magisch, haar problemen verdwenen niet als sneeuw voor de zon.

De nuancering

Ik vertelde hierover aan een andere collega en zij nuanceerde mijn beeld voor een deel. Deze collega doet onder andere aan loopbaancoaching en daarvoor geldt een vast aantal gesprekken. Ze vertelde dat het haar helpt om heel specifiek te focussen met de client op de stappen die voor loopbaanontwikkeling van belang zijn. Dat werkt wél!
Maar het betekent óók dat eventuele andere emotionele of psychosociale problemen waar een client mee worstelt, geparkeerd worden. Deze onderliggende of aanverwante problemen kan zij niet binnen dat loopbaanpakket bespreken en daar moet een client ergens anders mee aan de slag (als die dat wil).

Problemen, de aanpak en resultaten verschillen p.p.

Die onderliggende of aanverwante problemen: daar kan zo’n client bij mij mee terecht. Maar nog steeds blijft het lastig om op voorhand een resultaat te beloven of uitspraken te doen over het aantal gesprekken dat nodig is. Gemiddeld gaat het om zo’n zeven tot acht gesprekken, maar bij de één speelt er meer dan bij de ander. De inhoud van de gesprekken verschilt ook per persoon. De ene client heeft sneller inzicht in persoonlijke valkuilen en pijnpunten dan een ander. De één is sneller in staat om aan oplossingen te werken dan de ander. Met de ene client maak ik een plan van aanpak met hele concrete acties. Met de ander blijft het bij een paar gesprekken om te onderzoeken wat de client raakt en waar dat mee te maken kan hebben.

Toch een belofte

Ik weet het, dit klinkt nog steeds vaag. Bereik ik dan helemaal niets bij mijn cliënten? Nee, dat is ook niet waar. Een greep uit reacties van clienten enkele weken na afloop van hun begeleiding:

  • Ik herken het nu dat mijn gedachten met me op de loop gaan, dat kan ik een halt toe roepen en dat geeft minder stress.
  • Ik prop mijn tijd niet meer overvol met ‘doe’-dingen zoals Netflixen, boeken lezen of op internet rondstruinen. Ik neem ‘echte rusttijd’ en ben meer bezig met wat ik denk en voel. Niet altijd leuk en tóch voel ik me beter.
  • Ik weet nu beter waar bepaald gedrag vandaan komt. Dat lost het probleem niet direct op en het lukt me nog niet zo om anders te reageren. Maar met die bewustwording ben ik op dit moment al een eind geholpen. De rest komt wel.
  • Door mijn verhaal te kunnen doen over alles wat er op dat moment mis ging, jouw vragen daarover en wat ik daarbij over mezelf leerde, heb ik iets aan. Ik zie onze gesprekken als een waardevol cadeau voor mezelf!

Cadeau-op-maat

Mooie reacties, die zowel de client als mij blij maken. Zo schrijvend, realiseer ik me dat ik in elk geval een paar beloften wél kan doen:

  • heb je problemen, dan luister ik daar serieus naar, niets is gek voor mij;
  • we kijken naar mogelijke oorzaken, misschien van lang geleden, misschien recent;
  • waar nodig geef ik uitleg over belemmerende gedachten, gevoelens en gedrag en hoe die op elkaar in werken;
  • we onderzoeken mogelijke oplossingen-op-maat voor jou;
  • ik geef aan wat ik denk te kunnen betekenen voor jou, en meld het ook eerlijk als je beter bij iemand anders terecht kunt.

Mijn ervaring is dat hier gemiddeld acht gesprekken (inclusief een gratis kennismaking) bij nodig zijn. Bij de een is dat soms meer, bij de ander minder.  Zijn drie of vijf gesprekken voor jou voldoende, dan blijft het daarbij en je betaalt ook voor vijf. Komen we uit op tien of vijftien gesprekken, dan is dat wat je nodig hebt en betaal je daar voor. Je geeft altijd zelf aan of je weer een nieuwe afspraak wilt en op welke termijn.

Remember the promise you made

Kortom: ik beloof je geen magie, wél openheid en eerlijkheid over de gang van zaken. Daar mag je me ook aan houden. Zoek jij hulp bij een probleem waar je in het dagelijks leven mee worstelt? Je mag altijd gratis kennis maken.
Bij dit verhaal schiet spontaan het volgende nummer door mijn hoofd: “Help me out of the life I lead, remember the promise you made” –  Cock Robin – The Promise You Made – YouTube

Automatisch deze blog ontvangen?

Dit blog met een onderwerp op het gebied van psychosociale gezondheid verschijnt één keer per drie weken. Hij wordt altijd voorzien van een link naar muziek, waarbij het genre zeer uiteenloopt. Het is maar net wat ik bij het onderwerp vind passen. Wil je deze blog vanzelf in je mailbox ontvangen? Aanmelden kan via het formulier onderaan op de pagina’s van deze website.

Zoutelande, 10 maart 2022

Related Posts